Aproape 500 români s-au adresat Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) în prima parte a anului, pentru identificarea de soluții amiabile în relația cu băncile și IFN-urile.
Prin comparație, în prima parte a anului 2018 au fost mai puține sesizări. CSALB primise doar 310 cereri din partea consumatorilor.
Rezultatele din primul trimestru confirmă estimările de la începutul anului.
Astfel, CSALB a decis creșterea numărului total de conciliatori, de la 17 la 21.
Care sunt problemele?
Dintre cele 494 de cereri primite în primele trei luni din 2019, 458 adresau diverse spețe în relația cu banca, în vreme ce 36 vizau diferite aspecte ale relației consumatorilor cu IFN-urile.
„Echipa de conciliatori reprezintă resursa cheie pe care CSALB o poate folosi în sprijinul găsirii unei soluții alternative la instanță, care să avantajeze, deopotrivă, consumatorii și instituțiile financiar-bancare. În plus, creșterea numărului de cereri a făcut necesară luarea deciziei de mărire a echipei de conciliatori. De aceea, întărirea Corpului Conciliatorilor cu patru noi reprezentanți ne bucură și ne da încredere că tot mai mulți români și comercianți vor apela la conciliere pentru a-și rezolva litigiile. Pe de altă parte, ne așteptăm că această creștere a solicitărilor venite dinspre consumatori să fie urmată și de o creștere a numărului de cereri acceptate de comercianti”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.
Care au fost concluziile?
Numărul total de dosare în T1 2019 a ajuns la 147, dintre care 146 au fost formate în relația cu băncile, în vreme ce la nivelul IFN-urilor a fost constituit un singur dosar.
Dintre aceste dosare, 65 s-au soluționat cu înțelegerea părților (toate în raport cu băncile), alte 80 de dosare aflându-se în curs de procesare. În doar două dosare părțile nu s-au înțeles.
Totodată, 53 de cereri au fost soluționate amiabil de către comercianți, după sesizarea CSALB (comercianții au negociat direct cu consumatorii), respectiv 49 de cereri soluționate amiabil în relația cu băncile și 4 cereri soluționate amiabil de către IFN-uri.
Astfel, anul acesta, 108 consumatori s-au împăcat cu băncile, prin intermediul CSALB, față de doar 74 în aceeași perioadă din 2018.
Sursa: wall-street.ro